Photoshop; ontwerpen we alles wel zelf?

Veel mensen, vooral diegene die veel online actief zijn, zullen het programma wel kennen: Photoshop. Photoshop is een programma waarin beelden (foto’s, illustraties, etc.) te bewerken zijn, op welke manier dan ook.

Het is voor het eerst vrijgegeven in 1990 onder de naam Photoshop 1.0.1. Velen zullen hier nog niet mee gewerkt hebben, de bekendste versies van Photoshop zijn namelijk die uit de CS-serie. ‘CS’ staat voor Creative Suite, een pakket van Adobe met allerlei bewerkingsprogramma’s; van Photoshop en Illustrator tot aan Indesign en Dreamweaver.
De laatste versie van het CS-pakket is CS 6. Deze is uitgekomen in juni 2012, maar inmiddels wordt er alweer een nieuw soort pakket aangeboden, namelijk Adobe CC. ‘CC’ staat voor Creative Cloud. De naam zegt het al, het is te gebruiken vanuit een Cloud. Hiervoor kan men een abonnement afsluiten welke per maand betaald wordt, dit om illegale downloads tegen te gaan (en ja, ook ik heb mij hieraan schuldig gemaakt). Daarnaast is het natuurlijk helemaal van deze tijd, waarin downloaden niet meer nodig is.

Goed, dit was een kleine introductie van Photoshop en de andere programma’s. Nu wil ik graag even ingaan op de vraag die ik gesteld kreeg: Is de ontwerper zelf wel écht vrij in zijn of haar keuzes, of is toch het programma bepalend?
Allereerst zal ik even vertellen dat Photoshop veelal met filters werkt. Dit zijn filters om bepaalde accenten in een afbeelding te veranderen. Van achtergronden tot details, alle kleuren/accenten zijn te bewerken.

Manga-effect Photoshop
Manga-effect Photoshop

In de bovenstaande afbeelding is duidelijk te zien hoeveel effect de filters kúnnen hebben en hoe ver het kan gaan. Veel van deze filters worden gebruikt voor bijvoorbeeld het “mooier” maken van modellen.

Om even terug te komen op de eerder genoemde vraag; ik denk persoonlijk dat men tijdens het ontwerpen in Photoshop wel degelijk écht vrij is in zijn keuzes. Ik zie niet direct een element dat mij of andere ontwerpers in bepaalde richtingen zou moeten sturen of iets dergelijks. Het enige wat ik mij zou kunnen bedenken, is dat bijvoorbeeld de filters bepaalde voorinstellingen hebben, en dat men hier niet teveel van wil afwijken (afhankelijk van het beeld dat men wil ontwerpen). Maar dan nog is men uiteraard zelf degene die beslist; alles wat men maar wil ontwerpen is in principe mogelijk!

Social Media Stress
Social Media Stress

Hierboven zien jullie een afbeelding die een goede vriend van mij gemaakt heeft. Het is hét bewijs dat nagenoeg alles te ontwerpen is, op een manier zoals jij dat zelf wilt!

Bronnen
Webwereld. (2013). De eerste stapjes van Photoshop. Geraadpleegd op 3 Maart 2014, van http://webwereld.nl/development/60257-de-eerste-stapjes-van-photoshop-foto-s

Foto’s:
Psdbox. (2011). New Manga-effect Photoshop. Geraadpleegd op 3 Maart 2014, van http://www.psdbox.com/tutorials/new-manga-effect-2011-photoshop-tutorial

StudioLuko. (2013). Social Media Stress. Geraadpleegd op 3 Maart 2014, van http://www.studioluko.nl/portfolio/social-media-stress/

Geef een reactie

