Een film zonder muziek is geen film

Deze week ga ik het onder andere hebben over de Pirates of the Caribbean en the Lion King. Nagenoeg iedereen zal deze films wel kennen; de afgelopen jaren (Lion King natuurlijk al wat langer geleden) waren ze namelijk razend populair in iedere bioscoop, en zijn ze vrij vaak op televisie geweest. Nu ga ik het niet over de film in het algemeen hebben, maar over de prachtige muziek in deze films.

Van de Pirates of the Caribbean zijn meerdere delen uitgebracht. Allemaal waren ze even populair, grappig, spannend en avontuurlijk. De hoofdrolspelers in deze films zijn dan ook niet de twee minste acteurs: Johny Depp, Kiera Knightley en Orlando Bloom. Van deze drie is vooral Johny Depp degene waar de meesten als eerste aan zullen denken bij deze film, hij speelde namelijk ‘Captian’ Jack Sparrow. Van de Lion King zijn twee delen uitgebracht in totaal. Hier zijn natuurlijk geen acteurs bekend mee geworden, het was namelijk een tekenfilm.

Vandaag wil ik eens een vergelijking trekken tussen de muziekfragmenten van de Pirates of the Caribbean en de Lion King. Deze zijn namelijk geproduceerd door één componist, namelijk Hans Zimmer. Hij heeft met deze twee stukken, beiden voor één van de mooiste delen uit de films, bijna de harten van de kijkers hiervan gestolen. De opbouw, het geluid, alles klopt gewoon bij de bepaalde fragmenten uit de film. Iedereen praat na deze films over de hoogtepunten, en bij nagenoeg iedereen zullen deze fragmenten voorbij komen. Eigenlijk zijn het wel meesterwerken te noemen, allebei.

Voor diegene die het zich niet meer kunnen herinneren, of graag nog eens terug willen zien:

Pirates of the Caribbian (vanaf minuut 18 wordt het herkenbaar)

Muziek uit de film gebruikt in een track van DJ Tiesto; één van de beste DJ’s aller tijden

Lion King

Welk stuk mooier is, is natuurlijk een vraag die ik hier niet even kan beantwoorden. Welke beter in elkaar zit ook niet, want zoveel verstand heb ik niet van dit soort muziek. Wat ik wel weet is dat deze fragmenten tekenend zijn voor beide films. Zo snel als men aan Johny Depp denkt, denkt men ook aan de muziek uit de film. Ook bij het fragment uit de Lion King is dit het geval, iedereen kent ‘The Circle of Life’ wel.

Een antwoord op de vraag welke er beter is heb ik dus niet, maar ik weet wel dan Hans Zimmer een gouden slag geslagen heeft met de fragmenten uit beide films. Een complimentje van mijn kant!

Bronnen
IMDb. (2014). Hans Zimmer. Geraadpleegd op 9 Maart 2014, van http://www.imdb.com/name/nm0001877/

Geef een reactie

